שלום, אורח
אימייל : סיסמה: זכור אותי

נושא: טיפול בבעיות התנהגות לילד עם הפרעת קשב וריכוז

טיפול בבעיות התנהגות לילד עם הפרעת קשב וריכוז לפני 7 שנים 5 חודשים #1

שלום עינת, ותודה על האפשרות להעלות שאלות לאיש מקצוע.
יש לנו ילד בן 12 עם הפרעת קשב וריכוז קלה שאינה באה לידי ביטוי בבית הספר. לאורך כל השנים המורים מרוצים, והוא מצליח היטב בלימודיו.
פנינו בזמנו לאבחון מכיוון שהיו כל מיני בעיות קטנות שלא הצלחנו לעזור לו איתם, והשילוב של כולם היה נראה לנו יותר מאשר סתם בעיה קטנה. האבחון העלה כי אכן סובל מהפרעת קשב וריכוז קלה, אך לא היה צורך בטיפול תרופתי, אלא בפסיכולוגי.
הבעיות שלו הם: בעיות התנהגות כמו אימפולסיביות, התפרצויות, שתלטנות, קושי בהבנת הוראות. וכל אלו באים לידי ביטוי בעיקר בבית, אמנם לא ברמה בלתי נסבלת, אך הם ישנם.
פנינו לטיפול לאחר המלצות שקיבלנו.
הילד התחבר ואהב להגיע לטיפול. אנחנו לא.
לא התחברנו לאישיות המטפלת, לחלק מהדברים שאמרה, ולשיטה שלה.
אך התגברנו על כך והעדפנו להתמקד בתוכן הדברים ובמשימות שלה ולא בקשר האישי, מתוך הבנה שהעיקר שהילד נהנה, ושהיא מקצועית ויודעת את אשר לפניה גם אם זה לא חביב או נראה לנו. אפילו עשינו עבודה שנעריך אותה יותר- השתדלנו לראות את הדברים הטובים שבה ולשים לב לדברים קטנים שאנחנו כן מעריכים ומסכימים, ובאמת הצלחנו להגיע לרמה סבירה שהרגשנו נוח בהדרכה, והיינו מסוגלים לקבל ולבצע.
לאחר פרק זמן של 3-4 חודשים שהשקענו כהוגן והקפדנו לבצע את ההדרכה במלואה. עשינו לעצמנו (בעלי ואני) סקירת מצב מה קורה וכיצד התקדמנו, והגענו למסקנה שאין כמעט התקדמות ואפילו נסיגה, ויש בעיות בשיטה שעל פיה אנו פועלים שמביאים לכך.
ידענו להגדיר מה מפריע לנו ומה לדעתנו תוקע וגורם לנסיגה.
בהתחלה חשבנו להפסיק ודי. אח"כ החלטנו להיות בני אדם ולתת צ'אנס. לדבר על מה שמפריע לנו ולנסות אולי אפשר בכל זאת להמשיך בצורה יותר יעילה.
דיברנו על הכל, פתחנו דברים שלפני כן לא חשנו בנוח להעלות אותם, והשתדלנו לעשות זאת בצורה עדינה ומתחשבת. ביקשנו לשנות קצת כיוון או לבוא מעט לקראתנו בדברים שקשים לנו ולא מקדמים אותנו בטיפול. תוצאת הבירור היתה שאין לה מה להציע חוץ מלהמשיך לעבוד כמו שעבדנו, ואפילו לא טיפטיפה גמישות לכיווננו. גם לא היו תשובות לשאלות חשובות ששאלנו.
כמובן, כמו אנשי מקצוע רבים שרואים את הבעיות במשקפי ההכשרה שלהם- גם סבורה שאין מענה לבעייתנו רק בדרך שלה.
בצער רב, ובייאוש מה- עזבנו, והחלטנו לבדוק מה האפשרויות האחרות שעומדות בפנינו.
כעת אנו מאד מבולבלים ושואלים את עצמנו שאלות רבות:
מי יודע מה יהיה עכשיו ואם יש בכלל סיכוי.
היא הרי מקצועית ויש לה תואר ונקרא שהיא מצליחה. אולי אנחנו הדפוקים?
אולי בסוף נחזור אליה או דומה לה על 4??
אולי בכלל אין לנו מה לעשות והוא יישאר עם הבעיות שלו?
מי אמר שנמצא מישהי טובה יותר?
עכשיו אנחנו צריכים לחפש מטפל/ת אחר, ואין לנו מושג איך נגיע למישהו טוב, איך נדע שהוא טוב לפני שיעברו עוד כמה חודשים ואלפי שקלים?
להתחיל שוב בירורים, לשמוע המלצות, לנסות להיפגש, לפתוח ולדבר על הכל שוב, ולדעת שבכלל לא בטוח שהפעם כן הגענו למקום הנכון.
משהו באמון הבסיסי שלנו נפגע. ואנו חשים מין חוסר אונים לגבי מציאת מטפל מתאים, וחוסר תקווה באפשרות שטיפול יצליח.
מה גם שברור לנו שלא רבים המטפלים הנאמנים שיגידו בפה מלא: 'אני לא חושב שיש צורך בטיפול' או 'כמדומני שאיני יכול לטפל בבעייתכם וכדאי שתפנו אל...'

אם יש באפשרותך להתייחס לפנייתנו, ולכוון אותנו מה יעזור לנו לדעת אם ביצענו החלטה נכונה, והאם וכיצד לפנות שוב לטיפול מוצלח יותר שלא נקלע שוב למצב לא נעים כזה- יעזור לנו מאד.
עריכה אחרונה: לפני 7 שנים 5 חודשים מאת עינת רדאי.
יש להתחבר כדי להגיב.

טיפול בבעיות התנהגות לילד עם הפרעת קשב וריכוז לפני 7 שנים 5 חודשים #2

נשמח לקבל תשובה/התייחסות לפנייתנו...
יש להתחבר כדי להגיב.

טיפול בבעיות התנהגות לילד עם הפרעת קשב וריכוז לפני 7 שנים 5 חודשים #3

שלום לך,

אני יכולה להבין את התסכול שלכם. אתם מרגישים שהשקעתם משאבים רבים בתהליך הטיפולי, אך שלא היתה התקדמות בטיפול ובמצבו של בנכם.

נשמע שניסיתם לתת צ'אנס לטיפול וזה חשוב. זה חשוב מאחר ולעיתים גם כאשר אנו חשים שהטיפול או הדרכת ההורים מתסכלים אותנו, זה לא אומר שהם אינם "טובים". פעמים רבות בפגישות אלה עולים דברים אשר לא נוח לגעת בהם, או משימות שונות שמאתגרות אותנו, ויש בכך משהו חיובי. שכן טיפול נוגע בקשיים ובתחושות שליליות, ולכן לא ניתן לדלג עליהם. כך שלעיתים יש צורך לצלוח תקופה של קושי, ותקופה בה נראה שאין שינוי ואף שהדברים מחמירים (בגלל ההצפה של הקשיים שיש בטיפול), כדי להגיע לשלב בו כבר מתחיל שינוי פנימי וחיצוני ואפשר לראות התקדמות בתהליך.

עם זאת, נשמע שגם לאחר שהמתנתם ובדקתם ונתתם אפשרות, עדיין משהו לא התחבר. יתכן אפוא שהגישה של המטפלת באמת אינה נכונה לכם. יש גישות טיפוליות שונות, וכל מטפל בוחר לטפל באופן שתואם את העמדה האישית והטיפולית שלו. באופן דומה, שיטת הטיפול גם אמורה להתאים למי שאתם. כך שיתכן שמטפל שהוא מצוין עבור האחד, לא יהיה מתאים עבור האחר. כפי שאפילו קרה לכם - בנכם אהב להגיע ויתכן שאף נוצר קשר טוב בינו לבין המטפלת, אך אתם חשתם פחות חיבור אליה, וכן לא התחברתם לגישתה. בנוסף, אני מבינה ששוחחתם איתה על הדברים, דבר שגם הוא משמעותי.

לכן האפשרות של חיפוש מטפל אחר היא בהחלט רלבנטית. אני יודעת שזה לא פשוט להתחיל מחדש – להכיר מישהו חדש, לתת שוב אמון, לספר שוב על ילדכם ועל עצמכם, ולצאת לדרך מחדש (למרות שזה לא ממש מחדש, יש להניח שאתם בכל זאת בנקודה אחרת מאשר זו שהיתה בתחילת הטיפול הקודם). אבל זה קורה לעיתים, שכן לא תמיד ניתן לדעת מראש כיצד תהיה הכימיה וכיצד תהיה ההתאמה, וזאת ללא קשר למקצועיות המטפל. לכן אתם גם לא צריכים לחוש ש"תחזרו על ארבע" למטפל אחר, שכן אין כאן כישלון של אף אחד.

אני מציעה לכם לבדוק עם עצמכם מספר דברים:
1. מה בכל זאת לקחנו מהתהליך הטיפולי? אני כותבת זאת מאחר והרבה פעמים גם בתהליכים טיפוליים שאנו חשים שלא היו טובים, עדיין ישנן תובנות מסוימות או התנהגויות שונות ושינויים מסוימים אשר אנחנו כן לוקחים איתנו הלאה, וחשוב לזכור זאת.
2. מה לא היה נכון עבורנו בתהליך הטיפולי הנוכחי? מה בגישה הטיפולית לא התחבר למי שאנו או לילדנו? חשוב להגדיר זאת לעצמכם כדי שתוכלו לדבר על כך בתיאום הציפיות שיערך בתחילת הטיפול הבא.
3. מה חשוב לנו שיצליח להתקיים בטיפול הבא? זאת בהמשך לשאלה הקודמת.

חשוב שתבדקו עם המטפל או המטפלת הבאים האם הם מתמחים בעבודה עם ילדים בגיל זה ועם הסימפטומים שרשמתם למעלה. חשוב גם בפגישה הראשונה לערוך מעין תיאום ציפיות - לשתף בקשיים שעלו בטיפול הקודם, ובמה שאתם כבר מבינים שחשוב לכם שיתקיים בטיפול, ולבדוק האם זה תואם את הגישה של המטפל או המטפלת החדשים.

לסיום, לשאלתכם לגבי האם ילדכם יישאר תמיד עם בעיותיו, אני רוצה להציע נקודת מבט אופטימית. אני מבינה שאתם מרגישים שהניסיון הטיפולי הנוכחי לא צלח, אבל בהחלט יתכן שהתנסות הבאה תהיה אחרת. בכל התנסות טיפולית יש הזדמנויות חדשות, מעצם המטפל החדש, מעצם הגישה החדשה, ומעצם כך שאנו מגיעים שונים לכל טיפול – בגיל, בהתנסויות שצברנו עד כה ובבשלות לטיפול. כמו כן נשמע שחשוב לכם מאד לסייע לבנכם ולכם, ועמדה זו היא נקודת פתיחה חשובה מאד ליצירת שינוי. דבר נוסף, אינני מכירה את הפרטים לעומק, כך שאינני יכולה לדעת אם זה באמת מתאים, אבל הייתי מציעה לבדוק שוב את הצורך בטיפול תרופתי. יתכן שבכל זאת הדבר יכול לסייע להתפרצויות ולאימפולסיביות, לצד הטיפול הפסיכולוגי שנשמע חשוב ביותר.

עינת
יש להתחבר כדי להגיב.
המשתמשים הבאים אמרו לך תודה: שלי

טיפול בבעיות התנהגות לילד עם הפרעת קשב וריכוז לפני 7 שנים 5 חודשים #4

תודה עינת על תשובתך הבהירה והמחדדת והנק' החשובות למחשבה.
אנו חושבים שנוכל לקחת ממנה צידה לדרך החדשה שתיזקף לזכותך...
יש להתחבר כדי להגיב.
Time to create page: 0.084 seconds
Powered by פורום Kunena
עינת רדאי

הי! אני עינת רדאי ואני פסיכולוגית קלינית...

ברוכים הבאים לפורום שלי!

אני מזמינה אתכם להתייעץ ולשאול אותי שאלות בנושאים שמעסיקים ומטרידים אתכם.